Zadania po czternastym warsztacie
Witajcie 😊
W tym zestawie ćwiczeń mamy tzw. Eldorado 😊 czyli pomieszane z poplątanym. Trochę powtórki, trochę kreatywności i trochę nowości. Zaczynamy.
Jeśli chciałbyś/ chciałabyś zweryfikować czy Twoje propozycje są poprawne napisz maila do działu dydaktycznego na adres dydaktyk@euroengram.edu.pl.
Plik z poniższymi zadaniami możecie pobrać również tutaj: Zadania po czternastym warsztacie
Powodzenia! 🙂
ZADANIE 1: Przypomnij sobie haki od 1- 20. Stosując haki, spinacze i symbole postaraj się zapamiętać 20 największych miast Polski (stan na 19.12.2019).
ZADANIE 2: Trening czytania.
KONCENTRACJA : MAKSYMALNE SKUPIENIE!! Czas 2 minuty
Przebiegnij wzrokiem po poniższej tabeli. W każdym rzędzie znajdź i zaznacz liczbę, która została pogrubiona na początku linijki.
Postaraj się wykonać to zadanie najszybciej jak się da.
ROZGRZEWKA – MAKSYMALNA PRĘDKOŚĆ!!
Przygotuj sobie telefon z dostępem do youtube. Nastaw sobie muzykę, której tempo jest szybkie i żwawe. Polecam rock and roll 😊 Przypominam również, że na tym etapie wskaźnik pozostaje zamknięty, a Ty masz do wyboru jedną z sześciu już metod rozgrzewki oka.
TECHNIKI – MAKSYMALNA PRĘDKOŚĆ.
Mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Zapewne już zauważyłeś/aś , że na tym etapie w treningu czytania z 14 znikają ćwiczenia z zakresu technik.
Poznałeś/aś już wszystkie techniki. Teraz możesz świadomie zdecydować, która z nich daje Ci największe zrozumienie czytanego tekstu.
Możesz czytać na fiksację z lookiem otwartym lub ze wskaźnikiem pojedynczym za pomocą „zygzaków” i przejść od razu do etapu czytania zasadniczego.
CZYTANIE ZASADNICZE – Czas trwania ćwiczenia 15 minut.
Rozpocznij ten etap pracy z książką i z metronomem. Nastaw metronom na czas o połowę krótszy niż czas potrzebny Ci na przeczytanie strony tekstu ze wskaźnikiem i pełnym zrozumieniem.
Pamiętaj, że tym razem ćwiczysz inaczej niż do tej pory tj. w momencie gdy usłyszałeś dźwięk metronomu do tej pory przechodziłeś/aś na kolejną stronę. Tym razem jednak doczytaj tekst do końca. Poczekaj na sygnał i staraj się przeczytać całą stronę do kolejnego dźwięku metronomu. Do wyboru masz wszystkie poznane do tej pory techniki.
Przypominam, że metronom jest do pobrania z zakładki „DO POBRANIA”
ZAKOŃCZENIE TRENINGU : Daj oczom odpocząć. Zapewne Twój wzrok jest teraz zmęczony i masz wrażenie, że bolą Cię oczy. Zamknij je na chwilę i przy zamkniętych powiekach narysuj koło, trójkąt, kwadrat.
Następnie zamrugaj kilka razy bardzo szybko. Dzięki temu nawilżysz zmęczone i wysuszone treningiem spojówki.
ZADANIE 3: Wykonaj pomiar tempa czytania tym razem również odwrotny. To znaczy najpierw przeczytaj pytania do tekstu, a następnie przystąp do pomiaru.
Czy pamiętasz, że czytanie selektywne to czytanie, które związane jest z uświadomionym celem? Co to znaczy? Oznacza to, że czytanie selektywne nie jest czytaniem, które zakłada całościowe czytanie tekstu i 100% zrozumienie go a jedynie związane jest z wyrywkowym zapoznaniem się z tekstem w celu zorientowania się w treści książki i/ lub odnalezieniem odpowiedzi na postawione pytania.
Metoda czytania selektywnego polega na:
1) Wyszukiwaniu w tekście słów stanowiących odniesienie do poszukiwanych informacji i/lub zadanych do tekstu pytań,
2) Dokonywaniu wstępnej analizy całego tekstu poprzez „przebiegnięcie” go wzrokiem
3) Czytaniu fragmentarycznym, wyrywkowym poprzez zatrzymanie wzroku na słowach sugerujących, że w danym fragmencie znajduje się ważna dla nas informacja,
W technice czytania selektywnego bardzo ważne jest postawienie sobie celu, w jakim chcemy przerobić i opracować tekst. Takie czytanie wymaga ciągłego myślenia, poszukiwania odpowiedzi i analizy informacji, jakie jesteśmy w stanie dostrzec.
Nie jest to umiejętność trudna, ale na pewno taka, którą należy przećwiczyć, dlatego proponuję, abyśmy zaczęli już dziś.
Poniżej umieściłam dla Ciebie tekst wraz z pytaniami.
Zanim przystąpisz do czytania tekstu zapoznaj się z poniższymi pytaniami.
Zaznacz mazakiem słowa, które w każdym pytaniu są, według Ciebie, słowem kluczowym i na które warto będzie zwrócić uwagę podczas czytania głównego tekstu.
PYTANIA
1. Czym zajmuje się etymologia?
a) Nauka zajmująca się pochodzeniem wyrazów.
b) Nauka zajmująca się poprawnością pisowni wyrazów,
c) Nauka zajmująca się ortografią.
2. Dlaczego naród niemiecki nazywany był niemym?
a) Ponieważ Niemcy nie potrafili mówić
b) Ponieważ Niemiec nie rozumiał mowy polskiej i trudno się było z nim porozumieć,
c) Ponieważ Niemcy wcale nie rozmawiali z Polakami.
3. Nazwa Słowianie wywodzi się od słowa “slovy”, co oznacza:
a) Sowę,
b) Błoto,
c) Słomę.
4. Od jakiego słowa wywodzi się nazwa Karaibskiej wyspy Dominika?
a) Od Dominiki, córki króla,
b) Od imienia ukochanej pirata z Karaibów,
c) Od dnia tygodnia, w którym Krzysztof Kolumb dotarł do brzegów tej wyspy.
5. Argentyna to inaczej:
a) Kraina rzeki,
b) Kraina złota,
c) Kraina srebra.
6. Finlandia może swoją nazwę zawdzięczać od:
a) od germańskiego rdzenia fen- bagno,
b) od germańskiego franco – wolny,
c) od angielskiego freedom- wolność.
7: Od jakich zwierząt wywodzi się nazwa Hiszpanii?
a) Od zajęcy,
b) Od byków,
c) Od góralków.
8: Kim był Ameriga?
a) Włoskim podróżnikiem,
b) Politykiem tworzącym Deklarację Stanów Zjednoczonych,
c) Przyjacielem Krzysztofa Kolumba.
9: Kogo pierwotnie nazywano Finami?
a) Lapończyków
b) Japończyków
c) Indonezyjczyków
10: Ile nazw państw zostało wyjaśnione w tekście?
a) 6
b) 8
c) 10
Teraz, wraz ze wskaźnikiem, przejrzyj tekst w poszukiwaniu słów, które podkreśliłeś / aś. Koncentruj się na wybranych fragmentach i pamiętaj, aby zmierzyć soje tempo pracy.
Etymologia nazw państw
Etymologia jest to gałąź językoznawstwa zajmująca się badaniem pochodzenia wyrazów, zmianami ich znaczenia i formy w miarę upływu czasu. W tym tekście poznasz kilka przykładów wyjaśnienia etymologii nazw państw.
Pochodzenie wyrazu Niemcy można łatwo wytłumaczyć, kojarząc słowo Niemiec z przymiotnikiem niemy. Skojarzenie wzięło się stąd, że niegdyś Niemca uważano za niemego, bo nie rozumiał mowy polskiej i można było się z nim porozumieć tylko na migi.
Dla odmiany, nazwa “Słowianie” ma różne znaczenia i chyba do końca nie jest jasne skąd mogła wziąć się ta nazwa ludów zamieszkujących chociażby obszary Polski. Najpopularniejszy pogląd głosi, że nazwa Słowianie jest określeniem rdzennie słowiańskim i oznacza ludzi “słowa”, czyli porozumiewających się zrozumiałym językiem ( w przeciwieństwie wyżej wspomnianych Niemców – “niemych, niezrozumiałych”). Inna koncepcja wywodzi Słowian od “slovy” (słowa oznaczającego… błoto), co miało oznaczać szczególną sympatię, jaką nasi przodkowie mieli darzyć tereny podmokłe.
Argentyna swoją nazwę zawdzięcza hiszpańskim i portugalskim kupcom, którzy do transportu srebra i innych skarbów używali rzeki zwanej Rio de la Plata (Rzeka Srebra). Krainę wokół końcowych stacji Rio de la Plata zaczęto nazywać „Argentyna”, czyli Kraina Srebra.
Państwo leżące na wyspie o nazwie Dominika na Morzu Karaibskim, bynajmniej nie wzięło się od ukochanej pirata z Karaibów, ale z łac. Dies Dominica – „niedziela”, od dnia tygodnia, w którym Krzysztof Kolumb dotarł do brzegów tej wyspy.
Finlandia natomiast nie pochodzi od nazwy trunku dla dorosłych, jakby się mogło wydawać, ale od szwedzkiego słowa Finlan, który oznacza „Kraj Finów”. Pierwotnie Finami nazywano Lapończyków. Słowo może pochodzić od germańskiego rdzenia fen – “bagno”; lub z rdzenia znaczącego “nomadyczni zbieracze i łowcy”.
Średniowieczna łac. Francia, “Kraj Franków “. Nazwę wywodzi się od germań. franco – wolny. Frankami nazywano federację kilku germańskich plemion, które po traktacie w Verdun w 843 r. podzielono najpierw na trzy, potem dwie części: Zachodnie Państwo Franków nazywane Francia Occidentalis oraz Wschodnie Państwo Franków- Francia Orientalis. Niedługo potem nazwę Francia Occidentalis zaczęto skracać do jednego słowa Francja.
Hiszpania. Jedna z teorii głosi, że nazwa Hiszpanii wywodzi się z punickiego słowa oznaczającego Hi-szfanim, co w tłumaczeniu oznacza “wyspa góralków ” (małych ssaków). Legenda głosi, że Feniccy osadnicy zobaczyli na terenie Hiszpanii całe stado małych zajęcy, które pomylili z góralkami, które znali z Afryki.
Stany Zjednoczone Ameryki. Termin “United States” – “Stany Zjednoczone” pochodzi z zakończenia Deklaracji Niepodległości która brzmi: „… United States of America…” (“Niniejszym my, reprezentanci Stanów Zjednoczonych Ameryki…”). Autorzy Deklaracji Niepodległości w trakcie jej tworzenia nie kolonii ją podpisze, dlatego też użyli tego określenia prawdopodobnie, dlatego, że nie mogli wymienić z nazwy konkretnych kolonii. America – Ameryka natomiast wywodzi się ze słowa America, której nazwa to prawdopodobnie żeńska forma zlatynizowanej wersji imienia włoskiego podróżnika- Ameriga Vespucciego, który był odpowiedzialny za przygotowania podróży Krzysztofa Kolumba i później – własnych.
ILOŚĆ SŁÓW: 447
Źródło: https://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Etymologia_nazw_pa%C5%84stw
Po przeczytaniu tekstu odpowiedz na pytania i oblicz tempo swojego czytania zgodnie ze wzorem:
477 * 60 / sekundy = ____
Sprawdź teraz swoje odpowiedzi i wpisz swoje wyniki w tabelę umieszczoną w zeszycie ćwiczeń na okładce. Pamiętaj, aby zaznaczyć również % zrozumienia tekstu.
ZADANIE 4: Postaraj się przypomnieć sobie co oznaczały następujące akrostychy i zapisz swoje propozycje obok grafiki.
ZADANIE 5: Przyjrzyj się poniższemu obrazkowi. Nastaw stoper na 2 minuty i postaraj się połączyć ze sobą wszystkie identyczne kostki.
ZADANIE 6: Spinacze i łańcuch w akcji
systematyka organizmów wielokomórkowych
gąbki, jamochłony, płazińce, obleńce, pierścienice, stawonogi, mięczaki, szkarłupnie, strunowce
Zanotuj spinacze do nazw podanych wielokomórkowców i postaraj się zapamiętać ich kolejność.
ZADANIE 7: Spadające litery.
Zadanie stare jak świat, znane w różnych wersjach, ale zasada jest taka sama: litery z górnego diagramu należy przenieść do dolnego zmieniając ich kolejność tak, aby odczytać ukrytą sentencję. Dla ułatwienia w dolnym diagramie zaznaczyłam różowym polem miejsca, w które dzielą zdanie na wyrazy.
Co oznacza ta sentencja: …………………………………………………………………………………………………………
ZADANIE 8: Zagadka matematyczna – skazaniec.
Jesteś jednym z trzech więźniów siedzących w jednej celi śmierci. Strażnik postanowił dać jednemu z was szansę na uratowanie życia. Zwycięży ten, który pierwszy poprawnie odgadnie kolor łatki przyczepiony z tyłu jego głowy. Nieprawidłowa odpowiedz oznacza natychmiastową śmierć. Strażnik pokazuje wam 5 łatek: 2 czarne i 3 białe. Wykorzystuje 3 z nich, a pozostałe 2 chowa. Jesteś w stanie zobaczyć, że pozostali dwaj więźniowie mają białe łatki.
Jaki kolor ma Twoja łatka i dlaczego tak sądzisz?…………………………………………………………
ZADANIE 9: : Miasta w Polsce. Czy pamiętasz ich kolejność? Odpowiedz na poniższe pytania
- Jakie miasto jest największe w Polsce?
- Czy Kraków jest 3 w rankingu?
- Na którym miejscu uplasował się Rzeszów?
- Czy Sosnowiec jest większym miastem od Torunia?
- Czy Gliwice są mniejsze od Zabrza?
- Na którym miejscu w rankingu znajduje się Częstochowa?
- Czy Szczecin jest w rankingu w pierwszej 10 ?
- Czy Gdynia jest na miejscu 13?
- Czy Bydgoszcz jest na miejscu 8?
- Czy Białogard należy do listy 20 największych miast w Polsce ?
ZADANIE 10: Wielokomórkowce. Wypisz zapamiętane nazwy w odpowiedniej kolejności.