Zadania po dziesiątym warsztacie
Witajcie 😊
Warsztat 10 to połowa sukcesu. Już powinniście znać podstawowe techniki pamięciowe i potrafić wyjaśnić ich stosowanie.
Poniżej proponuje kilka ćwiczeń, które dadzą Wam możliwość pracy pomiędzy zajęciami.
Jeśli chciałbyś/ chciałabyś zweryfikować czy Twoje propozycje są poprawne napisz maila do działu dydaktycznego na adres dydaktyk@euroengram.edu.pl.
Plik z poniższymi zadaniami możecie pobrać również tutaj: Zadania po dziesiątym warsztacie
Tekst “Kosogłos” możecie pobrać tutaj: Kosogłos
Powodzenia! 🙂
ZADANIE 1: Zaczniemy od tego co dobrze znacie – trening czytania.
MAKSYMALNE SKUPIENIE!! Czas 2 minuty
W zeszycie ćwiczeń na stronie 43 znajdziesz propozycje zadań jakie możesz wykonać na etapie koncentracji w kolejnych dniach. Dziś natomiast postaraj się wykonać zadanie poniżej.
Postaraj się w czasie 2 minut przenieść obrazek z lewej strony na arkusz po prawej stronie.
ROZGRZEWKA – MAKSYMALNA PRĘDKOŚĆ!!
Przygotuj sobie telefon z dostępem do youtube. Nastaw sobie muzykę, której tempo jest szybkie i żwawe. Polecam rock and roll J Przypominam również, że na tym etapie wskaźnik pozostaje zamknięty, a Ty masz do wyboru jedną z sześciu już metod rozgrzewki oka.
TECHNIKI – MAKSYMALNA PRĘDKOŚĆ. Długość trwania ćwiczenia to 10 minut.
Przypominam, że na tym etapie pracujesz z lookiem otwartym. Należy rozłożyć go w taki sposób, aby dzielił on linijkę na dwie części. Oko patrzy pomiędzy patyczki i stara się dostrzec słowa, które znajdują się między jednym a drugim patyczkiem. Ćwiczenie to należy wykonywać przy zachowaniu szybkiego tempa i jednoczesnym przesuwaniu looka na kolejne partie tekstu. Dodatkowo pamiętaj, aby podczas ćwiczenia pracować z METRONOMEM
METRONOM to urządzenie, które należy pobrać ze strony www.strefaucznia.edu.pl, na której właśnie się znajdujesz, z zakładki do pobrania.
Ustaw metronom na połowę czasu potrzebną Ci do przeczytania strony.
Dokładną instrukcję jak pracować z metronomem znajdziesz w zeszycie ćwiczeń na stronie 33.
CZYTANIE W MAKSYMALNYM TEMPIE – ROZUMIENIE NA POZIOMIE 80 – 100 %!! PRZY ZACHOWANIU BARDZO SZYBKIEGO TEMPA.
Przypominam, że na tym etapie ćwiczymy z lookiem otwartym przez 5 minut (tym razem już bez muzyki). Możesz zdecydować czy pracujesz na dwie czy na trzy fiksacje. Wybierz taki sposób, który daje Ci możliwość zobaczenia większej ilości słów. Oko nadal spogląda między patyczki i stara się dostrzegać słowa między nimi.
UWAGA: Od tych warsztatów będziemy koncentrować się nie tylko na szybkości pracy z lookiem ale i na poziomie rozumienia czytanych tekstów dlatego podczas kolejnych treningów czytania staraj się podążać wskaźnikiem w takim tempie, aby rozumieć co najmniej ¾ czytanego tekstu.
ZAKOŃCZENIE TRENINGU : Daj oczom odpocząć. Zapewne Twój wzrok jest teraz zmęczony i masz wrażenie, że bolą Cię oczy. Zamknij je na chwilę i przy zamkniętych powiekach narysuj koło, trójkąt, kwadrat.
Następnie zamrugaj kilka razy bardzo szybko. Dzięki temu nawilżysz zmęczone i wysuszone treningiem spojówki.
ZAZNACZ WYKONANY TRENING w zeszycie ćwiczeń na drabinie str. 45
ZADANIE 2 Wykonaj pomiar tempa czytania na tekście „Kosogłos”. Link do pobrania tekstu znajduje się na początku postu. Po przeczytaniu tekstu odpowiedz na pytania i oblicz tempo swojego czytania zgodnie ze wzorem:
552 * 60 / sekundy = ____
Sprawdź teraz swoje odpowiedzi i wpisz swoje wyniki w tabelę umieszczoną w zeszycie ćwiczeń na okładce.
ZADANIE 3: Zagadka
CELA, Z KTÓREJ NIE MOŻNA UCIEC
JAK IM SIĘ TO UDAŁO?
ZADANIE 4 : Przeczytaj poniższy tekst. Zaznacz w nim słowa klucze a następnie wykonaj mapę myśli.
Co to jest krajobraz ?
Słowem „krajobraz” określamy wygląd poszczególnych obszarów ziemi ukształtowany przez siły przyrody oraz działalność człowieka. Mówimy np. o krajobrazie górskim, gdy na danym terenie dominują góry, albo rolniczym, kiedy na jakimś terenie przeważają pola uprawne.
Jak opisujemy krajobraz?
Krajobraz to wygląd części powierzchni ziemi wyróżniający się charakterystycznymi cechami.
W opisie krajobrazu uwzględnia się takie składniki, jak:
□ Ukształtowanie powierzchni (np. góry, pagórki),
□ Skały (np. granit, piasek),
□ Wody powierzchniowe (np. jeziora, rzeki),
□ Szatę roślinną (np. lasy, łąki),
□ Najczęściej występujące, charakterystyczne zwierzęta,
□ Wytwory działalności człowieka (np. budynki, drogi).
Oczywiście nie w każdym krajobrazie występują wszystkie te składniki, np. na pustyni nie zobaczymy wód powierzchniowych.
Nazwy krajobrazów opisują ich najbardziej wyraziste i łatwo dostrzegalne cechy. Mogą nawiązywać do ukształtowania terenu (np. krajobraz górski), rodzaju wód powierzchniowych (np. krajobraz pojezierny) lub do działalności człowieka (np. krajobraz przemysłowy).
Krajobraz naturalny, czyli nie naruszony przez człowieka, występuje coraz rzadziej. Zachował się jedynie w najwyższych partiach najwyższych gór, na niektórych obszarach leśnych, na pustyniach i biegunach.
Krajobraz kulturowy, jest wynikiem częściowego lub całkowitego przekształcenia krajobrazu naturalnego. Taki krajobraz występuje na ok. 2/3 obszaru Polski. W wyniku całkowitego przekształceniu krajobrazu naturalnego może powstać:
- Krajobraz rolniczy, gdzie naturalna szata roślinna ( w tym głównie lasy)została całkowicie zastąpiona przez pola uprawne, sady i pastwisk; krajobraz rolniczy jest częścią krajobrazu wiejskiego, w którym oprócz pól uprawnych występują oddalone od siebie osady i wsie o niskiej, jednorodzinnej zabudowie.
- Krajobraz przemysłowy, w którym dominują fabryki i kopalnie,
- Krajobraz miejski (w tym występujący w dużych miastach krajobraz wielkomiejski), którego główne elementy, np. domy, ulice, skwery, parki, linie tramwajowe, zostały stworzone przez człowieka.
Podręcznik dla klasy piątek szkoły podstawowej „Tajemnice przyrody” Janina Ślosarczyk, Ryszard Kozik, Feliks Szlajfer, wyd. Nowa Era
ZADANIE 5: Haki. Łatwizna. Nastaw sobie stoper na 2 minuty i postaraj się zapamiętać nazwy ptaków, które przylatują do nas na wiosnę. Możesz wspomóc się spinaczami.
HAK |
PTAK |
1 |
Skowronek |
2 |
Żuraw |
3 |
Bocian |
4 |
Jaskółka |
5 |
Jeżyk |
6 |
Czajka |
7 |
Drozd |
8 |
Dudek |
9 |
Słowik |
10 |
Kukułka |
ZADANIE 6: Rysowanie oburącz. Dorysuj drugą część rysunku. Pamiętaj, aby rysować obiema rękoma na raz.
ZADNIE 7: Łańcuch. Wyrazy z trudnością ortograficzną „Ż”.
Przyjrzyj się poniższej liście rzeczowników z trudnością ortograficzną. Postaraj się je zapamiętać za pomocą techniki łańcucha. Pamiętaj, że połączenia między ogniwami mają oddziaływać na twoje zmysły i być nietypowe.
żona, żaluzja, żelazko, kożuch, żar, żniwa, żyletka, drożdże, smaży, ostrożnie, ciężki, odzież.
ZADANIE 8: Matematyka w zabawie. Uzupełnij puste kratki tak, by w każdej linii otrzymać sumę 20.
ZADANIE 9: Postaraj się przypomnieć słowa z trudnością ortograficzną „Ż”. Wpisz je w poniższą tabelę.
ZADANIE 10 : Przypomnij sobie nazwy ptaków jakie zapamiętywałeś/aś w zadaniu 5. Możesz sprawdzić w Internecie jak wyglądają wszystkie z zapamiętanych przez Ciebie ptaków.
HAK |
PTAK |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
6 |
|
7 |
|
8 |
|
9 |
|
10 |